"De oorzaken van voedselverspilling zijn eenvoudig. Producenten en consumenten kunnen er dus iets aan doen. Dat is tijd ook." Dit schrijft Joris Lohman, voorzitter Youth Food Movement in een opinie-artikel in De Trouw.
Ik ben als voedselactivist erg blij met de toenemende aandacht voor voedselverspilling zoals ook dit opiniestuk in De Trouw. Maar ik denk dat dit artikel een en ander toch te simplistisch voorstelt. Voedsel wordt weggegooid over de hele ketting van productie tot consumptie en in dit artikel ligt de nadruk net iets te veel bij de consument alleen. Maar misschien is dat ook wel het geval omdat bedrijven hun best doen om hun hoeveelheid voedselverspilling van bedrijven niet bekend te maken.
"Jaarlijks wordt in Nederland 40 procent van al het geoogste, geslachte, gebakken, gefabriceerde, gepureerde en verpakte voedsel weggegooid. In plaats van in onze maag, komt het eten terecht in de afvalbak van de supermarkt of in de vuilnisbak thuis. De oorzaken van deze grootschalige voedselverspilling zijn allerminst complex en dus is het tijd dat we hier iets aan doen."
Het gaat om meer factoren, zoals ook de kwaliteit van de productie, het beleid van organisaties waar eten wordt gemaakt en verkocht, (van verzorgingshuizen, supermarkten tot restaurants), het soort eten en de distributie ervan. Om dan vooral naar consumenten te wijzen als hoofdoorzaak is een beetje doen alsof er geen systeemverandering in voedseldistributie nodig is. Het is alsof er geen beleidsverandering nodig is. Beetje jammer van dit artikel, er had meer in gezeten.
Comments
Voedselverspilling is iets complexer
Ik ben persoonlijk blij met de toenemende aandacht voor voedselverspilling, maar ik denk dat dit artikel een en ander toch te simplistisch voorstelt. Voedsel wordt weggegooid over de hele ketting van productie tot consumptie en in dit artikel ligt de nadruk net iets te veel bij de consument alleen.
Het gaat om veel meer factoren, zoals de kwaliteit van de productie, het beleid van plekken waar eten wordt gemaakt en verkocht, (van verzorgingshuizen, supermarkten tot restaurants), het soort eten en distributie. Om dan vooral naar "de" consument te wijzen is een beetje doen alsof er geen systeemverandering in voedseldistributie nodig is. Het is alsof er geen beleidsverandering nodig is. Beetje jammer van dit artikel, er had meer in gezeten.